onsdag 1 januari 2014

Nytt år igen ...

I eftermiddag tog Astrid och jag årets första träningsrunda, det blev väl sisådär en dryg halvmil, hon är så himla rolig att ha med sig på rundorna, travar på bredvid mig utan vare sig knot eller dragande i kopplet. Lite grinigt bara att man ska vara tvungen att ha både reflexväst och sele på sig verkar hon tycka, hon frös fast i hallen och ville inte (kunde inte om man frågar henne själv) gå till dörren med allt på, men så fort vi kommer ut genom dörren glöms det bort och det går som en dans. Vi har idag också hunnit vara ute och titta till ett par fällor som maken satte ut häromdagen, hittills ingen fångst där. Jag hann också med att provskjuta ett par skott med bössan, remmen lossnade när jag skulle gå från passet i söndags och jag misstänker att kikaren kanske fick sig en liten smäll. Det var ingen större fara men man vill ändå kolla för säkerhets skull.

I söndags ja, 2013 års sista jaktdag kunde slutat bättre än den gjorde. Började med att jag i första såten tvärbommade på ett rådjur som Astrid senare gick efter, på eftermiddagen drev hon så jädrans fint och plötsligt kommer ett rådjur farande rakt emot mig men hinner jag med? Nej, inte en chans, det brukar ju kunna gå att få stopp på rådjur genom att vissla men inte den här gången, Astrid låg för nära inpå helt enkelt. Fick nöja mig med att njuta av att ha fått se djuret på nära håll och inte minst både se och höra världens bästa Astrid jobba så fint så fint.

Vi jagade även söndagen före jul och även på annandagen med ungefär liknande resultat, en Astrid som går som tåget och vi skyttar som står på fel ställen ... Första såten på söndagen innan julhelgen gick jag ut och satte mig med enbart hagelbössan, vi hade bestämt att vi "kör bara rådjur idag och skippar kalven så länge". Vad händer då? Jo, jag hade väl suttit där fem minuter när jag hör ett knakelibrak bakom ryggen, där kommer en ko med kalv släntrande ner ur skogen, går utan brådska över vägen och stannar ungefär 20 meter från mig. Där står vi och tittar på varandra en stund innan de lommar iväg. Är det inte typiskt så säg. Hädanefter tar jag bägge bössorna med mig, Norrländsk drilling har jag hört att det kallas. Har köpt en kombi på Walter Borgs auktion här nu i höst men väntan på licensen är så lång, lär inte få använda den i år gissar jag. Ser fram emot att kunna gå ut på pass med bara en bössa men ändå kunna skjuta både med kula och hagel ändå ...

 Bakom rotvältan kom tre rådjur farande med en
faslig fart förra helgen men det var då det ... 



Dimman lägger sig över fälten.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Va fina bilder!
    Vilken osis...men så är det ibland.
    Ja kombi är bra, jag köpte en förra året.

    SvaraRadera