söndag 5 maj 2013

Rena djurparken men ingen bäver

Nej någon bäver blev det inte igår kväll men oj vad djur jag fick se. Ganska snart efter att jag satt mig såg jag något i ögonvrån - en råget som sprang förbi i en vid båge i stort sett helt ljudlöst. Efter det var det lugnt och det enda som "störde" var fåglarna som kvittrade lite överallt. Plötsligt kom en räv, en riktigt fin, rakt emot mig, den stannade och tuggade på något men när den var sisådär en 25-30 meter från mig blev den orolig. Den märkte att något inte stämde och vek av och försvann bortåt skogen. Strax kom en grävling farande över gärdet på ganska långt håll, men sen var det lugnt igen och jag var rätt så nöjd, hade ju fått se en hel del.

Klockan började närma sig nio och det hördes ljud bortifrån sjökanten, kanske dags att göra sig beredd tänkte jag. Efter en stund såg jag nånting längst bort på gärdet - ett rådjur till! Satt och kikade på det en stund när jag hör hur det prasslar ordentligt bakom mig. Vred på huvudet och då blev det tvärtyst, skymtade då ett ansikte bakom granen, det var en fin räv till och hade jag inte vänt på huvudet hade den nog inte märkt mig förrän vi krockat. Den tog det säkra före det osäkra och tog en annan väg. Blev sedan sittande och tittade på rådjuret längre bort men kände mig plötsligt iakttagen. Vred lite på huvudet och där stod en gris, den stod och tittade på mig en bra stund, jag satt helt stilla så den bestämde sig för att det inte var någon fara och började böka runt i gräset en stund varefter den försvann lika ljudlöst som den dök upp.

Nu började det bli lite kyligt och jag packade ihop, mycket nöjd med min kväll. Det här passet vill jag ha nästa gång också - då kanske det kommer en bäver också ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar